Zachraňte klidné Všestary – zastavte výstavbu dálničního přivaděče.

Záměr stavby opřený o neplatná čísla vysaje z kraje miliardy korun, co měly jít na opravy silnic, a k obcím Ladova kraje přivede těžkou dopravu. Přitom existuje řešení, které obcím sedí lépe.

> Dozvíte se, kdo to celé spustil.
> Odhalíte chybná čísla i zkreslování fakt.

> Poznáte, jak se nereflektuje stanovisko zúčastněných.
> Zjistíte, co s tím můžeme dělat.
> Objevíte skutečné řešení pro obce.
......................................................

Namítají sice, že nestavíme dálnici. Jenže jak jinak než dálniční přivaděč pojmenovat širokou komunikaci, která má vytvořit spojku mezi sjezdem D1 u frekventovaného truck parku ve Všechromech a Černokosteleckou? Stavba přeložky silnice II/107, ukrývající se pod líbivým názvem „Zlepšení dopravní obslužnosti území Říčansko – jih“, přivede do oblasti Všestar, Strančic i Tehova tisíce nákladních vozidel i kamionů

Kraj a tehovský starosta David Hlouch v tichosti spustili akci, která údajně řeší nadměrné průjezdy Tehovem. Silnice nad úrovní krajiny, betonové koridory, vykácení části Říčanského lesa, stálý noční i denní hluk a smog se mají stát pro obce Ladova kraje denní realitou. Silnice má být zkratkou mezi D1-Všechromy a Mukařovem. Místo oprav stávajících komunikací vkládá krajský úřad čas a velké peníze do studie, vizualizací i získání souhlasného stanoviska EIA k rychlé realizaci stavby.

Pár kilometrů stejně drahých, jako zbytečných.

Je naprosto zřejmé, že nákladní auta budou mít již za pár let možnost využívat prodlouženou D0 a navazující přeložku silnice II/101 z Říčan na Úvaly včetně jeho obchvatu. „Myslíme si, že to nebude stačit,“ uvádí iniciátoři uvažované spojky mezi Černokosteleckou a D1-Všechromy. Tvrdohlavě a s nutnou dávkou arogance odmítají jiná řešení i variantu záměr odložit a provést nejdříve nová měření po řádném zprovoznění těchto klíčových úseků. 

Zjednodušená situace ukazuje nadbytečnou duplicitu propojení D1 a Černokostelecké. Žlutá je D0, která se už začíná realizovat, a také přeložka II/101, která povede na Českobrodskou radiálu. Červená je je spojka Všechromy - Mukařov s č. II/107.

Hybatelem záměru, která jen o pár kilometrů dál duplikuje Pražský okruh, je skupina stavebníků a architektů, zejména pak projektová, konzultační a inženýrská společnost SUDOP Praha a.s. zastoupená Ing. Kateřinou Hladkou. Za Krajský úřad Středočeského kraje – Odbor životního prostředí a zemědělství vystupují Ing. Simona Jandurová, Ing. Hana Švingerová a Mgr. Jiří Kudrna. Hlavním tahounem je tehovský starosta David Hlouch. 

Na dotazy týkající se konkrétních problémů Tehova odpovídají poměrně vyhýbavě či neurčitě. Předložená studie pak přehlíží fakt, že nákladní i osobní dopravu přirozeně koriguje právě současné „klikaté“ řešení silnic. Každý řidič si tak rozmyslí, jestli se bude mezi Černokosteleckou a Všechromy „courat“ obcemi 20 minut, nebo raději zvolí jízdu po okruhu D0, která mu zkrátí čas na polovinu. 

Pokud se podaří zastavit realizaci této megalomanské stavby, zůstanou místní silnice jen místním. V opačném případě za humny vznikne nepřetržitý proud aut, která si začnou zkracovat cestu z D1 na Český Brod. A to jak z dálnice D1, tak i přímo z okolí Všechrom. 

Všechromy - logistický park. Šipka označuje začátek uvažované spojky na Mukařov.

Právě Všechromy se v minulých několika letech staly obrovským logistickým centrem se silnou saturací nákladních aut. Místo aby těžká i osobní doprava přirozeně směřovala o kousek dál na D0, začne si zkracovat cestu právě kolem Strančic, Všestar, Tehova, Mukařova a navazujících obcí. 

Rozkopání naší krajiny stojí na neplatných číslech. 

O projektu se v teoretické rovině diskutuje již tři desítky let, nyní však pod tlakem starosty Tehova Davida Hloucha skutečně ožívá. Opírá se o staré měření průjezdu Tehova z roku 2016 a matematických výpočtů z roku 2020. 

Zatímco Hlouch uvádí, že obcí Tehov projede kolem pěti tisíc vozidel, aktuální geolokační data z podzimu 2021 i roku 2022 hovoří o zásadně jiných číslech

Podle aktuálních měření operátorů dosahuje denní počet osob přítomných na území Tehova maximálně 1 200 osob. Geoportál Ministerstva vnitra, dnes veřejně přístupný na adrese www.kamdojizdime.cz/portal-geolokacnich-dat, v detailu dále uvádí, že tranzitu přes obec Tehov využije v špičkách pouze několik desítek lidí za hodinu. Drtivou většinu celkového počtu tak zřejmě tvoří obyvatelé Tehova

5 000 vs. 1 200. Rozdíl mezi čísly Davida Hloucha a daty Ministerstva vnitra od operátorů je zřejmý.

Krajská studie také zcela zapomíná reflektovat skutečný současný stav. Všestarský lom ukončil provoz a mizí nákladní auta. V roce 2017 Tehov osadil značky zákaz aut nad 12 t. Tehov se za deset let rozrostl o 400 nových obyvatel, postavily se zde nové domy, a uvažovaná spojka tak povede prakticky kolem nich. Kraj na to mimochodem na jednání odpověděl, že s tím lidé mohli počítat.

Také dostavba části okruhu D0 k Běchovicím je již skutečností a ŘSD očekává její dokončení v roce 2027. Na ni bude dále navazovat přeložka II/101 která propojí Říčany a Českobrodskou radiálu u Úval. Tyto stavby přirozeně stáhnou osobní i nákladní dopravu. 

Idylka, která je iluzí. 

Zarážejícím faktem je, že o stanovisko EIA bylo evidentně požádáno ještě před zapracováním připomínek zúčastněných a finalizací projektu. V rámci jeho prezentace bylo na jednání 8. 10. 2024 uvedeno, že se počítá s kácením části Říčanského lesa, likvidací remízu a dalšími zásahy do Ladova kraje. Krajský odbor životního prostředí v zastoupení Ing. Simony Jandurové a Ing. Hany Švingrové označil tyto ztráty jako akceptovatelné. Stejně jako případné hlukové a emisní limity, které bude evidentně obtížně plnit! 

Doprava by měla být vedena po dvouproudé silnici, z původně uvažované šířky 7 metrů je najednou v dnešních plánech metrů devět. Koridor silnice není kompletně zahloubený v zemi, vede několik metrů nad terénem – to chtějí řešit betonovými stěnami, které zničí krajinný ráz Ladova kraje. Chybí dostatečné množství mostů pro zvěř i napojení na cyklostezky, díky čemuž padne další část lesa. 

Pokud přijmeme fakt, že doprava má rostoucí charakter, pak i počítání teoretických limitů v horizontu několika budoucích let, nikoliv desítek let, je zavádějící. Kdo by chtěl, aby jeho děti žily u přetěžované silnice naplněné nákladními vozy? Již dnes slyší obyvatelé blízkých obcí kdysi tichou dálnici, a to bydlí daleko od ní. Z jednání také vyplynulo, že kraj ignoruje i námitky mysliveckého spolku s upozorněním na to, že dodal připomínky o pár dní později než ve stanovené, brutálně krátké lhůtě. 

Romantický pohled na přeložku II/107 ve skutečnosti ukrývá hrozbu bezesných nocí ve hluku a smogu. Zejména pro Tehovské.

Ve vizualizacích projektu architekti předkládají pohled na romanticky se linoucí cestu s několika jedoucími osobními automobily. Skutečnost však bude po napojení na D1 a logistických center u Všechrom zcela jiná – silnici zaplní podstatná část těžkých nákladních vozidel. Ve vizualizacích jsou také vynechány odhlučňovací betonové stěny. 

Říčany zkreslují skutečnost. 

Do čarování, tentokrát s písmeny, se připojil i říčanský starosta Ing. David Michalička. Ten nechal vypracovat dokument s upravenými závěry. Ve zpětném zápisu jednání ze dne 18. 9. 2024 uvádí, že přítomní zastupitelé obcí jednohlasně souhlasí s projektem, že k záměru nebylo závažných připomínek a že je záměr stavbu dále prosazovat

To je však závěr upravený zápisem, nikoliv reflektující projednávaná fakta. Všestary již od počátku hlasitě vystupují proti záměru. Všestarský starosta Jaromír Jech průběžně upozorňuje na to, že by se spojka stala bezpochyby hlavním přivaděčem tranzitní dopravy do našeho území a že Všestary dlouhodobě odmítají její stavbu

Chudák Mukařov, kdyby jen tušil… 

Celá akce působí více jako narychlo spíchnutá stavitelská lobby, do které kraj zcela zapomíná zvát širší veřejnost i všechny dotčené. A to i ty, který se to týkat teprve bude. Mukařovští jsou totiž zatím z jednání vyřazeni, protože se stavba nyní netýká jejich katastru. Jenže to z pohledu odpovědnosti kraje působí velmi účelově

Právě Mukařov totiž pocítí veškerou zátěž. Místo aby se obci ulehčilo, tak jí stavba přivede do území další tisíce vozidel přímo z dálnice. Stejně tak by o záměru měly vědět Babice, Štíhlice, Doubravčice i Kostelec nad Černými lesy. Tam všude se začnou vozidla jedoucí z D1 díky této spojce prodírat na Českobrodskou. A z opačného směru budou připravovanou spojku používat jako dálniční přivaděč.
 

Vybudování spojky Všechromy - Mukařov se projeví v přetíženosti oblasti, přeplnění nájezdu na dálnici a do budoucna nabídne problém, který se bude těžko řešit. 
  • Doprava po D1 od Brna, která směřuje na Český Brod, bude volit bližší řešení (červená) místo obchvatu (žlutá). 
  • Stejně tak ze směru z Prahy nabídne navigace řešení červené místo obchvatu. 
  • Vozidla z oblasti Českého Brodu či Kostelce n. Č. l. budou naváděna kratší cestou (červená) místo na okruh (žlutá). 
  • Vozidla z oblasti technologických parků směřující do oblasti Českého Brodu, Čáslavi si zvolí kratší cestu (červená) namísto trochu delší cesty na obchvat (žlutá).

Komu to tedy pomáhá? 

V Tehově a jeho okolí dnes jen stěží potkáte kolony náklaďáků či kamionů. To se však může snadno změnit a drnčení kol těžkých vozů uslyší obyvatelé dnem a nocí. Tehovský starosta bydlí přímo v centru obce a léta bojuje za to, aby kolem domu nejezdila auta. Kromě starých čísel argumentuje i tím, že Tehov trpí přetíženými nákladními auty

Jak vyplynulo z jednání 8. 10., Tehovští rozhodně nejsou za jedno a mnozí si uvědomují, že je potřeba hledat jiné řešení. To by mohlo ležet v umístění měrných vah na silnice, stejně jako se to povedlo např. již před lety v Říčanech. Starosta Tehova Hlouch k tomu uvedl, že Tehov je příliš malý na to, aby si vydupal zřízení vah na silnicích pro hlídání tonáže. Jenže k tomu by jistě získal podporu všech obcí ve spolku Ladova kraje. 

A docela určitě by to byla i dobrá zpráva pro kraj. Ten by je mohl pomoci zrealizovat za zlomek ceny megalomanské stavby a ještě mu zbyde na opravy současných krajských silnic

Případné řešení nabízí i lokální obchvat obcí Tehov a Světice a úprava stávajících silnic. Nikoliv však miliardový dálniční přivaděč napříč již tak hustou sítí krajských komunikací, který otevře cestu tisícům tranzitních aut a problém násobně zvětší.

Pomozte zachránit Říčansko – jih! 

Je v našich silách, abychom zastavili výstavbu spojky dálnice D1 a Mukařova: 

  1. Sdílejte tento článek dál, zejména do okolních obcí. 
  2. Pište na tehovský úřad starostovi, aby zvolil více lokální řešení – ou@tehov.cz. 
  3. Pište na krajský úřad a vyjádřete svůj nesouhlas se záměrem stavby č.j.SZ_086080/2022/KUSK – Mgr. Jiří Kudrna, kudrna@kr-s.cz. 
  4. Podepište petici za zrušení celého záměru. Tady je odkaz: PETICE.
 

 

Existuje řešení respektující pohledy všech. 

Pokud má Středočeský kraj na rozdávání a peněženka je otevřená, pak se více nabízí lokální řešení. Tehovu nabídne obchvat. Říčanům ve špičkách uleví od mukařovského přetížení. Dá obchvat Světicím na jejich katastru, pokud o něj stojí. Stavitelská lobby si urve kus štědrého koláče a hlavně nepřivede tranzit do oblasti
Podmínkou i tak musí být důsledná regulace nové výstavby v okolních obcích a splnění všech podmínek – kompletní zapuštění koridoru pod úroveň země, zalesnění jeho okolí, časté přechody pro zvěř, zákaz vjezdu aut s vysokou tonáží a umístění měřicích vah. 
 
To už by stavební inženýři mohli zvládnout naplánovat.
 
autor: Jiří Macháček
 

Sem tam přijde email

Čas od času máme touhu něco oznámit nebo pozvat na některou z akcí. Chcete být u toho?

Volba pro Všestary, o.s.

Všestary, Praha - východ IČ: 22846735 volbaprovsestary@email.cz
© 2010 Volba pro Všestary, o.s. Refresh stran 2018.