Říčany konečně přiznaly pravdu - přeložka II/107 má plnit funkci dálničního přivaděče
To, co starosta Tehova David Hlouch i vedení Říčan dlouhodobě maskují za nízká čísla průjezdů, se konečně odhalilo v pravém světle. Říčany chtějí za humny Tehova, Všestar a Světic přivézt desetitisíce aut. Jejich záměrem, nyní již veřejným, je budovat "alternativu k přetížené II/101" a silnici, která by měla "plnit funkci propojení dálnice D1 a Černokosteleckou." Informuje o tom Říčanský kurýr. Legitimně tak lze již mluvit o dálničním přivaděči.
Projekt tohoto přivaděče, tedy přeložky silnice II/107 - Tehovská spojka, prosazuje radní města a stavební lobbista Miloslav Šmolík, starosta Říčan David Michalička a starosta Tehova David Hlouch. Projekt byl v roce 2020 na žádost deseti dotčených obcí smeten z krajského stolu. Nyní pod tlakem stavební lobby znovu ožil a blízké obce byly zcela účelově vyřazeny ze všech jednání.
O číslech říčanský starosta i Šmolík dál mlčí.
Jakkoliv se Šmolík i Michalička snaží obhájit před obyvateli Říčan tento záměr zlepšení dopravy, je jasné, že právě Říčanům se takto naplánovanou přeložkou nikterak neodlehčí. Jak uvádí oficiální data a jednoznačné závěry KSÚS v podkladové studii, dopad této stavby na dopravu v Říčanech by byl "marginální", tedy bezvýznamný. Tento fakt i níže uvedená čísla Michalička i Šmolík před zastupiteli i veřejností ukrývají a v článcích v kurýru o nich chybí jakákoliv zmínka.
Padnou hektary Říčanského lesa - zbytečně.
Zatímco Krajská správa údržby silnic v podkladové studii jednoznačně pojmenovává dopad stavby na dopravu v Říčanech jako bezvýznamný, zcela zásadní dopad by měla stavba na oblast Říčanského lesa. Hektary zdravých stromů by šly k zemi a dle čísel KSÚS do jeho oblasti má přivést přivaděč napojený na logistické centrum ve Všechromech za jediný týden téměř sedmdesáttisíc tranzitních aut včetně nákladních. Ty by se rozjely dále do Mukařova i přilehlých obcí.
Čísla KSÚS potvrzují, že Tehovská spojka by měla přivést v dalších letech do prokáceného Říčanského lesa 3x více dopravy a 4x více nákladních vozidel každý den, než kdyby se nestavěla vůbec.
Současně čísla prokazují, že průjezd po Černokostelecké by zůstal prakticky stejný. Pokud by se navíc potvrdil předpoklad, že dálniční přivaděč Tehovské spojky natáhne i dopravu z Benešovska, pak lze očekávat, že díky Tehovské spojce se průjezdy aut Říčany naopak ještě zvýší.
Přeložka by tak strhla dopravu, která by jinak přirozeně směřovala o pár kilometrů dál na D0 obchvat. Současný rozměr stavby by se stal obrovským dopravním zatížením pro region i finančním nesmyslem ve výši už teď vyslovených 1,5 miliardy korun, mosty sahajícími do výšky 12 metrů nad úrovní krajiny a nevratnými hrubými zásahy do přírody i života lidí. Aniž by krajské vedení využilo tyto peníze lépe na opravy rozbitých krajských silnic.
Tehov čeká smog i hluk.
Nákladní automobil vydává stejný hluk jako jedoucí vlak - 90 decibel. Těchto aut by Tehov mohl mít za ploty rodinných domů stovky denně i v noci. Brzdících, jedoucích, rozjíždějících se. Hluk je znečištění, které často uniká naší pozornosti a přitom způsobuje stejně závažné škody na zdraví i ekosystému. Uvažované betonové stěny v délce téměř jednoho kilometru na šestikilometrovém přivaděči jsou jen alibistickým pokusem o nápravu. To potvrdí každý, kdo u takových bydlí.
Mukařov se utopí v nákladní dopravě. Opět.
Dotčená veřejnost upozorňuje také na to, že počty aut, co by měly projet kolem obcí, jsou ve studii KSUS značně podhodnocené, aby se vešly do tabulkových limitů EIA = limitů ochrany přírody, hluku i emisí. Podle aktuálních čísel ŘSD a dalších ukazatelů už nyní sjezdy na D1 vykazují násobně vyšší počty aut, než uvádí teoretické výpočty vycházející ze současných křižovatek a 10 let starých měření.
Od té doby provoz v obcích i okolí Říčan citelně poklesl, obce se zbavily těžké dopravy a v mnoha případech se podařilo odklonit i dopravu tranzitní. To však Říčany chtějí vrátit zpět a například do Mukařova přivézt nazpátek statisíce aut ročně navíc.
Michalička i Šmolík se ohání tím, že narostl počet lidí žijících v okolních vesnicích. Současně však zapomínají na to, že právě tito lidé si do Říčan jezdí nakoupit, žít. A pokud už jedou do práce, tak pak většinou směřují na D1 do Prahy. Jejich počet se tedy takto navrženým dálničním přivaděčem duplikujícím obchvat D0 nikterak zásadně nezmění a naopak do okolních obcí by přivedl jen tuny hluku, smogu z nové tranzitní dopravy.
Všestary řekly jasné ne.
Zastupitelstvo Všestar proto vydalo memorandum, ve kterém žádá Kraj o zastavení projektu. Chce, aby po dostavbě obchvatu D0 - Běchovice i přeložky II/101 a ustálení provozu byla provedena nová, řádná měření a zpracováno více variant řešení. Předně taková, která budou bez přímého napojení přeložky na obrovské logistické centrum ve Všechromech a obejdou se bez ničení hektarů Říčanského lesa i jeho vzácného biotopu.
Požaduje také přípravu varianty s lokálními obchvaty obcí, které by odlehčily Říčanům i obcím s místní dopravou, aniž by byla do oblasti Ladova kraje přiváděna nadměrná tranzitní doprava z dálnice, Českobrodska či Benešovska. Na základě zkušeností z okolních států je zřejmé, že lokální obchvaty mnohem lépe a přirozeně rozprostřou dopravu po kraji.
Říčany přesouvají svůj problém na okolní vesnice.
Černokostelecká, o které se Říčanům jedná, nevedla původně městem, pouze město Říčany postupně povolovalo během desítek let zástavbu kolem této silnice. Říčany však tyto chyby opakují dál - jdou na ruku developerům a nedávno povolily další masivní zástavbu na prázdných pozemcích kolem silnice II/101 od Říčan k dálnici. Na vině je bezpochyby i stavební úřad Říčan, díky jehož bezkoncepční práci lze očekávat, že za pár let budou i tyto domy hlásat, že jsou obtěžovány nadměrným provozem.
Přesto jsou okolní obce k problému Říčan vstřícné. Pouze požadují, aby byly tyto stavby řádně diskutovány s obyvateli, zastupiteli všech obcí v daném regionu a aby byly zpracovány vhodnější varianty citlivější k životu lidí v kraji i Říčanům. Namísto jediného megalomanského řešení. Vyžaduje to pouze větší vůli, nezkreslená čísla a zastupitele, kteří namísto lobbingu stavebních firem naslouchají potřebám lidí v kraji.
>>>
Proč stojí Říčanům za to prosazovat stavbu Tehovské spojky?
https://www.volbaprovsestary.cz/news/jeden-a-pul-miliardy-ktere-lezi-za-kacenim-ricanskeho-lesa/
Víte, že celý projekt stojí na zkreslených číslech?
Pokračujte zde: https://www.volbaprovsestary.cz/news/zachrante-klidne-vsestary-zastavte-vystavbu-dalnicniho-privadece/
Podívejte se, jak stáhne spojka dopravu do obcí:
https://www.volbaprovsestary.cz/news/jaky-dusledek-bude-mit-uvazovany-dalnicni-pripoj-na-vasi-obec/
Vidíte i vy rozumnější řešení, než je dálniční přivaděč?
- Podepište petici za zrušení záměru. Tady je odkaz: P ETICE.
- Pište starostovi Říčan, ať se postaví za záchranu Říčanského lesa – david.michalicka@ricany.cz
- Sdílejte tento článek dál, zejména do okolních obcí.
- Pište na tehovský úřad starostovi, aby zvolil více lokální řešení – ou@tehov.cz
- Pište na krajský úřad a vyjádřete svůj nesouhlas se záměrem stavby č.j.SZ_086080/2022/KUSK – Mgr. Jiří Kudrna, kudrna@kr-s.cz
Autor: Jiří Macháček