Posudek EIA k Tehovské spojce: Podhodnocená čísla, přehlížené dopady

Ačkoliv se předsedkyně všestarské stavební komise snažila na listopadovém zasedání přesvědčit občany, že projekt byl Krajem pozastaven, noční můra Tehovské spojky se opět přiblížila

Krajský úřad na základě čísel uvedených ve studii Krajské správy údržby silnic (KSÚS) vydal Posouzení vlivů na životní prostředí (EIA). To hodnotí dopady stavby zkratky mezi Černokosteleckou a D1 jako akceptovatelné. Tato analýza však vychází z výrazně podhodnocených údajů

  1. Dozvíte se, v čem je rozpor v číslech pro EIA
  2. Jaké jsou další dvě vhodnější varianty řešení
  3. Co se obyvatelům obcí neříká
  4. Co také říká posudek EIA

Dopravní zátěž výrazně vzroste 

Dopravní data ukazují trojnásobný nárůst dopravy, která povede do Říčanského lesa. Bez realizace spojky by to bylo 4 tisíce aut, s realizací spojky je propočet přes 10 tisíc aut denně

Náhled na mapu s plánovanou spojkou jasně ukazuje, že doprava na silnici s parametry I. třídy a plnící funkci dálničního přivaděče by mohla být násobně vyšší, než uvádí data z minulých let pro získání stanovisko EIA. 

Přesunul by se na ní nepřetržitý provoz z Benešovské i z Prahy směrem na Český Brod či Čáslav a opačně. A jak přiznaly Říčany teprve nedávno, měla by Tehovská spojka převzít významnou část dopravy z dálničního přivaděče II/101 (Říčany - Modletice D1). 

Čísla na papíře vs. život 

Tehovu i Všestarům, které leží po směru převládajících západních větrů, by přinesla tato změna jak přetížené sjezdy na D1, tak trvalý hluk a smog. Zejména když její podstatná část má být vedená nad úrovní krajiny po náspu. Průjezd po všestarské návsi, kde mají děti chodit do školky a do plánované nové školy, by se ve špičkách skokově zvýšil

Jakmile dojde k nehodě na obchvatu D0, stala by se Tehovská spojka ucpanou objížďkou, podobně jako tomu bylo v Jesenici nebo Mukařově, než se tam podařilo vytlačit těžkou dopravu. Teď by ji tam spojka měla přivézt znovu

Tehov navíc plánuje kolem silnice zónu pro drobné podnikání, což jen podtrhuje podobnost s Mukařovem. 

Spěchá se kvůli volbám 

Navzdory těmto rizikům se snažila zastupitelka Komeiserová na listopadovém zasedání situaci zlehčit a ujišťovala občany, že Kraj práce na projektu pozastavil a čeká na oponentní posudek. Jen o několik dní později se však ukázalo, že to je spíš přání než skutečnost. 

Starosta Říčan Michalička a Starosta Tehova Hlouch naopak intenzivně pracují na tom, aby stavba dostala zelenou ještě před volbami do zastupitelstev. Minulá rada Kraje totiž tento projekt duplicitního přivaděče na D1 smetla ze stolu – na základě žádosti starosty Jaromíra Jecha a desítky okolních obcí, které by přivedená tranzitní doprava zasáhla nejvíce. 

Varianty, které patří na stůl 

Existují lepší řešení než to, které prosazují Hlouch a Michalička. Pokud chtějí Říčany snížit dopravní zátěž, Tehov odklonit provoz z centra a Světice zklidnit dopravu, jsou tu minimálně dvě smysluplnější varianty

Lokální obchvaty obcí, s nižšími parametry silnic, menším kácením 

Kratší přeložka II/107 bez kácení lesa a napojení na sjezd D1 Všechromy. Se zákazem vjezdu vysokotonážních aut. 

Právě zde by měla zapracovat zastupitelstva všech dotčených i okolních obcí a prodiskutovat je s lidmi. Občané na ně musí vyvinout tlak, aby místní silnice zůstaly místním a tranzit se odsunul kam má - na D0. 

Občané jsou však bez informací 

V Tehově jen málokdo ví, co se skutečně připravuje. Mnozí ani netuší, že za pár let mohou mít za domem trvalý provoz nákladních i osobních aut bez váhových omezení. Iniciátoři spojky mluví o to, že stavba by měla začít až po dokončení D0, jenže nejde o samotnou stavbu, jde o celý záměr, který má vady. Řidiče jen stěží přemluvíte, aby si zajeli delší a tedy dražší zajížďku.

V Říčanech jsou občanům poskytovány pouze kusé informace bez konkrétních čísel. Zřejmě proto, že má dojít ke kácení Říčanského lesa a ničení vzácných biotopů kvůli silnici, která má dle čísel i závěru studie KSÚS zcela zanedbatelný dopad na dopravu v Říčanech. A navíc přivede minimálně třikrát více aut do lesa, než kdyby nebyla realizována vůbec. 

Zápis z veřejného projednání záměru na kraji od Mgr. Jiřího Kudrny dorazil až po čtyřech měsících. A zápis ze setkání starostů v kanceláři Michaličky byl poupraven tak, aby zněl jako souhlasné stanovisko všech obcí. 

I Všestary mají rezervy. Předsedkyně stavební komise Anna Komeiserová, pověřená starostou, se nejenže neúčastnila veřejného projednání na Kraji, ale ani neprojednala připomínky k této zásadní stavbě s občany. K čemu je stavební komise, když nevidí za ploty? 

Těžko se pak divit, když za humny rodinných domů najedou bagry a pily. Útěcha, že "na stavbu stejně nebudou peníze" tak nějak bledne ve světle štědrých dotací z EU a velmi snaživé stavební lobby. 

EIA není souhlas ke stavbě 

Ačkoliv se hybatelé projektu ohánějí posudkem EIA, je dobré si uvědomit, že zamítavé stanovisko je velmi výjimečné a EIA sama o sobě neznamená povolení ke stavbě. Posudek EIA pouze stanovuje podmínky, za jakých lze stavbu realizovat. 

Připomíná, že vše se má řídit zákonem a vyhodnocuje vliv na chráněné druhy, krajinu a zdraví obyvatel. Každou stavbu lze odůvodnit – dokonce i v přísně chráněných územích. 

Lidé se už ozývají 

Otázkou tak zůstává, zda, když existují lepší alternativy, skutečně stojí za to vykácet hektary Říčanského lesa, rozbagrovat krajinu a obklopit ji betonovými stěnami kvůli silnici, která má bezvýznamný přínos pro dopravu v Říčanech a do celé oblasti jen navede tranzitní dopravu. Zvýší hluk i smog z aut směřujících do logistického centra. Ve dne i v noci. 

Proto se v Tehově, Světicích i Říčanech formují petiční akce. Občané začínají tlačit na zastupitele obcí, aby aktivněji vystupovali proti této megalomanské stavbě. 

Co také říká posudek EIA: 

  • Silnice bude propojením mezi dálnicí D1 a silnicí I/2 a alternativou k II/101 (tj. spojka mezi Říčany a D1/D0). 
  • Plánovaná 6km přeložka II/107 zahrnuje 8 mostů a 4 nadjezdy a 700 m protihlukových stěn
  • V území byl zaznamenán výskyt zvláště chráněných druhů, bohatá populace prstnatce májového, trsy kosatce sibiřského aj. 
  • Kácet se má 330 stromů, 129 s obvodem nad 80 cm, a více než 5 km² významných porostů
  • Stavba významně zasáhne chráněné druhy živočichů, čmeláky, čolky, ještěrky, ropuchy, slepýše, mravence. 
  • V blízkosti navržené turbo okružní křižovatky byla zřízena přírodní památka Louka u Vojkova
  • Je patrné, že bude nezbytné v rámci další projektové přípravy záměru biologický průzkum aktualizovat. 
  • Dosud nebyly provedeny podrobné hydrogeologické a inženýrsko-geologické průzkumy. 
  • Silnice bude v ochranném pásmu lesa a kříží několik vodotečí, Říčanský a Pitkovický potok včetně záplavového území Rokytky. 
  • Je potřeba zpracovat novou hlukovou studii, která bude vycházet z aktualizovaných dopravních podkladů

Přečtěte si také

Říčany oficiálně přiznaly, že Tehovská spojka má plnit funkci dálničního přivaděče.
https://www.volbaprovsestary.cz/news/ricany-konecne-s-pravdou-venku-prelozka-ii-107-ma-plnit-funkci-dalnicniho-privadece/

Čísla prokazují, že Říčanům se neodlehčí, jen vykácí hektary lesa pro tranzitní dopravu.
https://www.volbaprovsestary.cz/news/jeden-a-pul-miliardy-ktere-lezi-za-kacenim-ricanskeho-lesa/

Tehov na křižovatce rozhodnutí, 3 tisíce aut centrem nebo desetitisíce aut u rodinných domů.
https://www.volbaprovsestary.cz/news/jaky-dusledek-bude-mit-uvazovany-dalnicni-pripoj-na-vasi-obec/

Starosta David Hlouch chce otevřít cestu nákladní dopravě okolo Všestar a přes Tehov.
https://www.volbaprovsestary.cz/news/zachrante-klidne-vsestary-zastavte-vystavbu-dalnicniho-privadece/

 

Vidíte i vy rozumnější řešení, než je dálniční přivaděč?

  1. Podepište petici za zrušení záměru. Tady je odkaz: P ETICE.
  2. Pište starostovi Říčan, ať se postaví za záchranu Říčanského lesa – david.michalicka@ricany.cz
  3. Sdílejte tento článek dál, zejména do okolních obcí. 
  4. Pište na tehovský úřad starostovi, aby zvolil více lokální řešení – ou@tehov.cz 
  5. Pište na krajský úřad a vyjádřete svůj nesouhlas se záměrem stavby č.j.SZ_086080/2022/KUSK – Mgr. Jiří Kudrna, kudrna@kr-s.cz 
 
 

 

Autor: Jiří Macháček

Sem tam přijde email

Čas od času máme touhu něco oznámit nebo pozvat na některou z akcí. Chcete být u toho?

Volba pro Všestary, z.s.

Všestary, Praha - východ IČ: 22846735 volbaprovsestary@email.cz
© 2010 Volba pro Všestary, o.s. Refresh stran 2018.