Jeden a půl miliardy, které stojí za kácením Říčanského lesa.

Dopad záměru Tehovské spojky v aktuální podobě na dopravní obslužnost Říčan je podle studie KSÚS prakticky bezvýznamný a do Říčanského lesa přivede třikrát více tranzitní dopravy, než kdyby se nestavěla.

Přesto vedení města prosazuje sedmihektarové kácení lesa, likvidaci okolních luk, hromadné stěhování obojživelníků z jejich přirozeného působiště a přerušení tras migrující zvěře.

Marginální = nedůležitý • zanedbatelný • ekonomicky nevýznamný

"Bezvýznamný". Přesně tak definuje Krajská správa údržby silnic dopady na dopravu v Říčacanech v podkladové dopravně-inženýrské studii. Proč tedy Říčany v čele se starostou Michaličkou oživují stavbu, která do Říčanského lesa přivede desetitisíce nákladní, kamionové i osobní tranzitní dopravy

Přitom by stačilo, aby se obchvat obce Tehov ukončil už před Říčanským lesem napojením na stávající silnici a současně se zrušilo přímé napojení na logistické centrum Všechrom. Tranzitní doprava by tak zůstala na dálnici, kam patří a využila o pár kilometrů dál obchvatu D0 - Běchovice a přeložky II/101. 

Jeden a půl miliardy důvodů 

Původní odhad byl 500 milionů korun, posléze se vyšplhal k miliardě a již nyní se dost hlasitě šeptá o jedné a půl miliardě. To je jen těžko odolatelná nabídka pro stavitele i zprostředkovatele celé akce. Právě tolik má stát spojka, která má propojit Černokosteleckou u Mukařova a dálnici D1 u rozrůstajícího se logistického centra Všechrom

Ve vizualizaci trasy však tyto klíčové body poněkud chybí. Jakmile se jimi doplní celkový obrázek záměru, je zřejmé, že se tím otevře cesta tranzitní nákladní dopravy a dalších tisíců aut do oblasti Říčanského lesa. A z něj pak dál přes Mukařov na Český Brod a Kolínsko. Z obchvatu obcí se stane "dálniční přivaděč" a klid je ta tam

 

Bez ohledu na přírodu i zásady města 

Říčany si ve svém strategickém plánu vyhradily striktní zamezení rozrůstání do okolní krajiny. Nyní, zcela v rozporu s ním, přivezou do jedné z nejvýznamnějších biolokalit v kraji tisíce tun asfaltu a betonu. A tím přivedou desetisíce aut, které by jinak směřovaly o kus dál na obchvat D0 - Běchovice a přeložku II/101. 

Sliby, chyby 

Mukařov, Vyžlovka, Tehovec, Štíhlice, Všestary ... celkem sedm obcí Ladova kraje, kterých se násobně zvýšená doprava přímo dotkne, žádaly již v roce 2020 Kraj, aby byly zvány ke všem jednáním týkajích se této stavby a žádaly její zrušení

Rada Kraje jim odpověděla, že souhlasí s ukončením celé akce a že projekční práce nebudou zadávány do dalších stupňů projektové dokumentace. 

Říčany však společně s Tehovem v tichosti opět zatlačily, aby motorové pily poslaly k zemi po zapracování připomínek všech obcí více než 7 hektarů Říčanského lesa. Jejich blížící se rozsudek lze je vidět na už dnes označených stromech

Překážkou jim není ani přerušení migračních cest divokých prasat a srnčí, nutnost stěhovat obojživelníky z výjimečně chráněné oblasti do jiných lokalit, potvrzená přítomnost mj. zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin či zásah do ochranného pásma přírodní památky Louka u Vojkova. A naopak rozšířili parametry spojky tak, že prakticky odpovídá silnicím první třídy. 

Projekt plný rozporuplností 

V písemném zápisu jednání konaného v Říčanech ze dne 18.9.2024 a podepsaném starostou Michaličkou se dozvíte, že na společném jednání obcí všichni se záměrem "jednohlasně souhlasí". To však je daleko od pravdy a Všestarský starosta Jaromír Jech se proti takto upravenému znění zásadně ohradil. Ostatní obce, které žádaly o zrušení projektu a účast na jednáních, byly ze setkání zcela vyřazeny

Spolky i dotčená veřejnost průběžně upozorňují na to, že studie, která je podkladem pro krajské posouzení vlivů na životní prostředí, stojí na značně podhodnocených číslech tranzitní dopravy. Právě v ní krajský odbor životního prostředí jménem Ing. Hany Švingrové označil dopady záměru jako "akceptovatelné"

Samotné zpracování vlivů na životní prostředí přichází z Kraje mnohem dříve, než existuje projekt, který by byl schválený všemi dotčenými obcemi. Říčany myslivcům naznačily, aby do projektu nestrkali flinty nebo přijdou o část honitby. 

A veřejnosti je předkládána idealizovaná vizualizace s minimem provozu, bez zobrazení třičtvrtě kilometru protihlukových stěn, přilehlého logistického centra a uvedených parametrů silnice, jejíž mostními oblouky si sáhnou do výšky 11,5 metru nad úroveň krajiny.

Trojnásobek aut, zcela zbytečně 

Přitom existují minimálně další, méně invazivní řešení zlepšení dopravní obslužnosti v oblasti. První je ukočení obchvatu Tehova už před Říčanským lesem a posun napojení na II/107 ke Svojšovicím. 

Druhým řešením jsou lokální obchvaty obcí. Jejich zastáncem je také starosta Všestar Jaromír Jech. Ten se vyjádřil, že než nevratně pustit bagry do krajiny Ladova kraje, tak chce nejdříve řádná měření v obcích po zprovoznění a ustálení provozu na D0 - Běchovice a přeložce II/101. Společně s umístěním vysokorychlostních vah. 

Starosta Tehova David Hlouch se dlouhodobě snaží odklonit dopravu z centra obce Tehov a přenést ji k novým domům na okraj. Variantu lokálního obchvatu obce i návrh na umístění vysokorychlostních vah odmítá z důvodu, že v tomto ohledu vůči Kraji není Tehov dostatečně silným hráčem

Realizací přeložky v uvažovaním rozsahu napojení na D1 u Všechrom se podle čísel ve studii ztrojnásobí počet tranzitních vozidel Tehovem a tedy i Říčanským lesem. 

Studie navíc připouští, že silnice má převzít významnou část dopravy z úseku D1 Modletice - Úvaly/Český Brod a to včetně nákladní dopravy. To jsou další tisíce aut z Benešovska, D1 a Kolínska.

Právě nejasné vymezení záměru az něho vyplývajích čísel, na základě kterých narychlo vzniklo posouzení dopadů na životní prostředí, je zásadní vadou celé dokumentace, jak důrazně upozorňuje i spolek Klidný Tehov.

Zjevný rozkol záměru řeší i sám tehovský starosta. 5. srpna zažádal Kraj o doplnění protihlukových stěn v celé délce přemostění Říčanského potoka s odůvodněním, že: "hlukové emise mohou být v lokalitě nezanedbatelné, obtěžující a mít negativní dopad na životní prostředí" a "tato expozice negativně ovlivní hospodářské i rekreační plochy např. Panský rybník s rybářskou baštou a plánovaný koupací biotop".

Stavba spojky Černokostelecké a D1 u Všechrom napříč Ladovým krajem, ke kterému se Říčany i Tehov hrdě hlásí, má marginální = zanedbatelné dopady pro dopravní obslužnost. A naopak představuje významné dopady na krajinu Říčanského lesa s chráněnými živočichy a rostlinami.

 

Stojí Tehovská spojka za to? Natočeno v lokalitě Říčanského lesa, ve které maji bagry proměnit migrační cesty zvěře na asfaltovou silnici, protihlukové stěny a mosty. Ta přivede tisíce tranzitních osobních i nákladních aut z D1, která by jinak směřovala jen o pár kilometrů dál na obchvat D0 - Běchovice. 

Dopad stavby této zkratky je pro město Říčany dle studie KSÚS bezvýznamný, dopad na les, zvěř i krajinu může být zásadní. Stojí to za to? Připojte se, prosím, k petici za zrušení projektu přeložky II/101 v její současné podobě s napojením na logistický park ve Všechromech a mýcením lesa. Více se dozvíte zde.

Víte, že celý projekt stojí na zkreslených číslech?
Pokračujte zde: https://www.volbaprovsestary.cz/news/zachrante-klidne-v sestary-zastavte-vystavbu-dalnicniho-privadec e/

Podívejte se, jak stáhne spojka dopravu do obcí:
https://www.volbaprovsestary.cz/news/jaky-dusledek-bude-mit-uvazovany-dalnicni-pripoj-na-vasi-obec/

 

Pomozte nám, prosím, zachránit Říčansko – jih! 

Je v našich silách, abychom zastavili výstavbu spojky dálnice D1 a Mukařova: 

  1. Podepište petici za zrušení záměru. Tady je odkaz: P ETICE.
  2. Pište starostovi Říčan, ať se postaví za záchranu Říčanského lesa – david.michalicka@ricany.cz
  3. Sdílejte tento článek dál, zejména do okolních obcí. 
  4. Pište na tehovský úřad starostovi, aby zvolil více lokální řešení – ou@tehov.cz 
  5. Pište na krajský úřad a vyjádřete svůj nesouhlas se záměrem stavby č.j.SZ_086080/2022/KUSK – Mgr. Jiří Kudrna, kudrna@kr-s.cz 
 
 

 

Autor: Jiří Macháček

Sem tam přijde email

Čas od času máme touhu něco oznámit nebo pozvat na některou z akcí. Chcete být u toho?

Volba pro Všestary, z.s.

Všestary, Praha - východ IČ: 22846735 volbaprovsestary@email.cz
© 2010 Volba pro Všestary, o.s. Refresh stran 2018.