12 přesných dat k doplnění Tehovského občasníku.

V Tehovském občasníku 1/2025 byla občanům (konečně) podána rozsáhlá informace o plánovaném propojení Černokostelecké a D1 Všechromy - Tehovská spojka, přeložka II/107. Přesto v ní chybí konkrétní čísla a fakta z podkladových studií i vyjádření EIA. Proto je doplňuji a upřesňuji:

1. Z lokálního obchvatu obce roste plán na dálniční přivaděč

Článek uvádí, že zámerem je odvést dopravu mimo malé obce a vybudovat alternativu k údajně "nebezpečným" silnicím III. třídy. Dle oficiální dokumentace, vyjádření KSÚS i toho, jak Říčany prezentují projekt stavby veřejnosti, se má jednat o alternativu k současnému dálničnímu přivaděči II/101 (Říčany - D1 Modletice). A měla by na něj být přenesena podstatná část jeho provozu osobní i nákladní dopravy bez tonážního omezení.

2. Na Českobrodsko bez mýtného a rychleji

Tehovská Spojka je sice prezentovaná jako II. třída, narostla však v nových plánech na šířku 9,5 metru, což je současně rozměr, kde začíná I. třída!

Faktem je, že původně měl Tehov mít obchvat obce III. třídy do 7,5 metrů pouze pro lokální dopravu s napojením na křižovatku u všestarského hřbitova. Protože se však z toho stává přípoj na logistický park ve Všechromech, narostly rozměry na největší možné druhé třídy

To také otevírá možnost využívat Tehovskou spojku jako zkratku bez placení mýtného, a tedy po ní objíždět mýtné brány.

3. Stavbu zastavit, zrušit či změnit lze

V článku je rozporována možnost referenda s odvoláním na to, aby "nebyla oslabena pozice Tehova při dalších jednáních". Referenda jsou pořádána ve chvílích, kdy se dané změny, stavby, dotknou zásadně a nevratně života lidí v kraji. A bez ohledu na názor vedení obce, měla by širší diskuze s občany být jak připuštěna, tak by měla být automatickou součástí tak zásadního rozhodnutí. 

Zejména, když se po besedě v roce 2016 proti stavbě postavila značná část obyvatel. A i když byla petice se stovkami podpisů tehovských občanů vedení obce Tehov řádně předána, na Kraj nikdy nedoputovala

Projekt byl přesto v roce 2020 krajem zcela zastaven - nikoliv pozastaven, jak je uvedeno v článku - a to na základě petice deseti obcí vč. Všestar. Většiny z nich se sice netýká územně, ale rozhodně se jich týkají následky - doprava, kterou do nich má uvažovaná přeložka přivést. 

I když projekt oživila nová Rada kraje hejtmanky Peckové zvolená na podzim 2020, pokud by Tehovští občané chtěli, můžou stavbu znovu a snadno zastavit, zrušit či žádat její změnu.

4. Zapuštěná silnice je nesplněnou podmínkou

I když článek uvádí, že silnice je místy zapuštěná do krajiny, podstatná část má být vedena nad její úrovní po náspu. I když Všestary opakovaně žádaly Kraj, aby stavba byla v případě nevyhnutelné realizace zcela zapuštěna do krajiny, dnešní fakta mluví jinak. 

Na pouhých šesti kilometrech přeložky II/107 má být dle podkladové studie 700 m protihlukových stěn, 4 nadjezdy a 8 mostů. Nejvyšší most s výškou 12 metrů nad úrovní krajiny u Strančic odpovídá výšce čtyřpatrového panelového domu. 

To znamená, že hluk ze spojky se bude šířit bez přestání. Všestarští jej dobře znají z nedaleké D1 a při převládajících západních větrech bude prakticky nemožné jej odklonit.

5. Vizualizace předkládaná veřejnosti je nekompletní

Článek v občasníku vede na vizualizaci. V té však chybí zmíněné protihlukové stěny i zapracované požadavky obcí. Stejně tak tam chybí pohled na logistické centrum ve Všechromech, které se před několika lety rozrostlo, a ze kterého by měla nákladní doprava vyjíždět přes Tehovskou spojku směrem na Český Brod a Čáslav. I proto je v ideové vizualizaci vyobrazen jedoucí kamion. Kolik kamionů projíždí Tehovem dnes?

6. Ze 40 na 90 km, z malých aut velká.

V současné chvíli Tehov přirozeně reguluje dopravu přes jeho katastr a území umístěnými cedulemi s omezením rychlosti a klikatým řešením. Má tedy dopravu přes obec celkem pod kontrolou - to je velmi unikátní a pomáhá to dostat velkou dopravu pryč z oblasti. Jakmile by se postavil dálniční přivaděč aka Tehovská spojka, okolo tehovských domů začne proudit doprava bez omezení.

7. Tehovu neubude 3 tisíce aut, jak je prezentováno.

Čísla ze studie KSÚS v tomto ohledu mluví takto: těchto 3 tisíce aut (což je třetina aut, co projíždí běžně Všestary) se pouze přesune od jedněch domů k jiným a k tomu přibudou tisíce tranzitních a nákladních aut. Z čísel také vyplývá, že do oblasti Říčanského lesa a tedy i k novým domům v Tehově bude přivedeno 3x více dopravy, než kdyby se spojka nestavěla vůbec.

8. Plánují se stěny i dílny.

Tehovské zastupitelstvo připravuje změnu územního plánu tak, aby kolem spojky vznikl prostor pro protihlukové betonové stěny. Podle posledních informací i pro dílny a drobné podnikání. To znamená, že se silnice stane ještě vytíženější, než uvádí současná čísla a Tehov se tak možná blíží vzhledu Mukařovu. 

Do budoucna se tím otevírá možnost vystavět kolem silnice s parametry I. třídy skladové haly. Zejména, když nájezd na dálnici je tak blízko.

9. Kácení lesa v konkrétních číslech

Článek argumentuje tím, že kolem Tehova je spousta dalších lesů. Někdo má přírodu rád, jiného nechává chladným. V každém případě stanovisko EIA přesně uvádí

"Kácet se má 330 stromů, 129 s obvodem nad 80 cm (stoleté stromy), a více než 5 km² významných porostů. Stavba významně zasáhne chráněné druhy živočichů, čmeláky, čolky, ještěrky, ropuchy, slepýše, mravence. Silnice bude v ochranném pásmu lesa a kříží několik vodotečí, Říčanský a Pitkovický potok včetně záplavového území Rokytky. V území byl zaznamenán výskyt zvláště chráněných druhů, bohatá populace prstnatce májového, trsy kosatce sibiřského aj." 

Současně EIA přiznává, že: "dosud nebyly provedeny podrobné hydrogeologické a inženýrsko-geologické průzkumy." Čísla a závěry ze studie upozorňují také na to, že na dopravu v Říčanech by měla případná stavba "marginální dopad" (= bezvýznamný dopad) a do prokáceného Říčanského lesa přivede násobně více dopravy.

Prakticky je tedy na tehovských, jestli chtějí mít za humny les, louky, zvěř nebo zvolí výhled na tranzitní a nákladní dopravu z Benešovska i Čáslavska.

10. Zhoršení vzduchu či hluku

Bez ohledu na to, zda se Tehov vejde do emisních limitů, faktem je, že se jedná o rozdílu mezi třemi tisíci převážně osobními auty oproti deseti tisíci aut převážně tranzitních a nákladních. Za pozornost také stojí fakt, že dnešní čísla ze sjezdu D1 Všechromy už naznačují, že to může být i přes 20 tisíc aut denně.

EIA k tomu konkrétně říká: "Je potřeba zpracovat novou hlukovou studii, která bude vycházet z aktualizovaných dopravních podkladů." Ta budou známa až po otevření D0 a navazující přeložky II/101 směrem na Český Brod.

Dávalo by tedy smysl nejdříve dostavět obchvat, pak vytvořit varianty řešení, prodiskutovat je s veřejností a až pak projektovat a vydávat EIA

11. Mlčí se o levnějších variantách.

Článek zpochybňuje, že by se obce měly stavět proti záměrům Kraje. Nabízí se však také možnost vytvořit lepší varianty. Ty existují a můžou mít původní, užší parametry silnice 2.-3. třídy, odlehčily by obcím a místním usnadnily cestu do práce, aniž by do oblasti přivedly tranzit či nákladní dopravu. Náklady na ně jsou řádově nižší.

a) Propojené lokální obchvaty obcí Tehov, Světice a Říčany s menším kácením, tedy přesně tak, jak byl zamýšlený i obchvat Tehova původně.

b) Kratší přeložka II/107 bez kácení Říčanského lesa a bez napojení na sjezd D1 Všechromy. Se zákazem vjezdu vysokotonážních aut a opravou méně bezpečných úseků, po které Tehov volá.

12. Tehovu se uleví, i když se nic nepostaví.

V roce 2027 bude konečně dostavěný obchvat D0 k Běchovicím a přeložka II/101 na Český Brod. Ty nabídnou rychlejší dopravu pro řidiče z Benešovska, Čáslavi i Českého Brodu a stáhnou tranzitní dopravu na dálnici, tedy tam, kam patří. Mohla by být škoda budovat tranzitu novou zkratku.

Zpracoval: Jiří Macháček
zastupitel obce Všestary 2016-2020, předseda Volby pro Všestary a novinář.


 

Sem tam přijde email

Čas od času máme touhu něco oznámit nebo pozvat na některou z akcí. Chcete být u toho?

Volba pro Všestary, z.s.

Všestary, Praha - východ IČ: 22846735 volbaprovsestary@email.cz
© 2010 Volba pro Všestary, o.s. Refresh stran 2018.